неделя, 14 април 2013 г.

Български лечители през вековете

Климент Охридски

Климент Охридски – създателят на първата висша школа в България, познавал средновековната медицина и сам се занимавал с лечение. През втората половина на IXв. в Климентовия манастир в Охрид към школата била създадена и лечебница. От написаното от Климент Охридски „Слово на светите лечители Козма и Дамян” може да се съди за прилаганата тогава медицина. 
Иван Рилски
В началото на  X в. голяма известност като лечител получил Иван Рилски от Рилския манастир, където той лекувал най-различни недъзи. Негов съвременник е Гавраил Лесновски, който събрал много знания в областта на билколечението. С голяма популярност по онова време бил и Йоаким Осоговски, който живял в Сарандопорския манастир край Крива Паланка. През XI-XII в. в югозападните български земи живял и лекарят Евстатий който оставил недовършен ръкопис с описание на различни болести и лекарства.

Поп Богомил
Василий Врач
  От 1073г. датира руската книга „Изборник Светослава” , която е превод от българския „Сборник на цар Симеон”. В него е развит и раздел за лечение с билки.За развитието на лечителството в средновековна България допринесли много и богомилите. Самият поп Богомил (Йеремия) е бил лечител.Богомилското съчинение „Зелейник” написано през  X или XI в. е особено ценно и съдържа съвети за лечение с билки, мед и др. при различни заболявания. Измежду богомилите най-значим като личност бил Василий Врач с произход от селата около Охрид. Той получил подготовката си в школата и лечебницата на Климент Охридски, където имал възможност да се учи и практикува и където усвоил лечебните методи и на арабската медицина. Василий е оставил широка диря след себе си не само като лечител, но и като идеолог и проповедник срещу подтисничеството на феодалната власт и срещу безправието на крепостните селяни, заради което е бил изгорен жив.
  В средновековна България специалистите в областта на лечението били предимно служители на религията. Освен тях с лечение се занимавали и народните лечители, които използвали знанията, унаследени от старите култури и предавани от уста на уста, както и от богатия си житейски опит.
  След падането на Втората българска държава под турско робство било спряно духовното развитие на българския народ. Покорената и разрушена с огън и меч страна станала огнище на болести и епидемии. Българското население било принудено да живее в схлупени и нехигиенични жилища, унищожени били старите тракийски и римски водопроводи. През мрачния период на османското иго са отбелязани 44 чумни епидемии, на които са станали жертва цели села. Разпространени били някои кожни заболявания, малария и др. През тези тежки и трудни времена българският народ търсел спасение за здравето и живота си в манастирите и при народните лечители. Тогава традиционната народна медицина играела изключителна роля за поддържане жизнеността на бъдните поколения и за просъществуване на българския народ. Народните лечители лекували с билки, давали съвети за водолечение, използвали някои минерали и животински продукти, мед, восък и др., а не рядко лечението било съпътствано с мистични и религиозни ритуали.
  Първият български лекар, получил образование на Запад, е д-р Никола Савов Пикало
(1792-1865). От времето на робството са известни 19 ръкописа на народни лекарственици, които датират от XVIII и XIX в. Съставът на повечето рецепти е от лечебни растения.
  Известен народен лечител през втората половина на  XIX в. и началото на XX в. е йеромонах Неофит Калчев от с.Орешак, Троянско. В своята биография той пише, че най-напред се е учил от майка си и баба си, които били лечителки. По-късно негов учител бил отец Матей Петров от с. Ново село, който бил 8 години в Света гора, а когато се завърнал в България, ходил от град на град и от село на село да пробужда народа за борба против турската тирания. Той превел от гърцки книга за гръцката медицина. Пак в биографията си Неофит Калчев съобщава, че след освобождението в периода 1877 до 1917 г. докторите, фелдшерите и аптекарите, представители на официалната медицина в България, отрекли употребяваните от него билки, но той бил уверен, че няма да мине много време и те сами ще ги потърсят, за да се възползват от тях.
  През втората половина на  XIX в. йеромонах Неофит се ползвал с голяма популярност, а след Освобождението издал книгата „Народен домашен лекар”.По същото време живял и работил и лечителя Марко Павлов от с.Чекале. Негови съвременници твърдят, че той имал значителни успехи като лечител и че познавал добре билколечението.
  От времето след освобождението изтъкнат представител на българската народна медицина е Иван Раев от с.Шипка, Казанлъшко. Бащата на Иван Раев се занимавал с билкарство. Като гурбетчия И.Раев стигнал чак до Цариград. Докато пътувал из страната усвоил голяма част от народната мъдрост, свързана с билколечението в България. Известен в своя край като народен лечител, той създал оригиналното лечение на сънна болест с винен извлек от лудо биле, което е известно в цял свят под името „българско лечение”.
  Друг изтъкнат народен лечител е Петър Димков, роден в София на 20.III.1886г. Той наследил още от майка си интереса и любовта към народната медицина и природолечението. Голяма негова заслуга е, че в продължение на почти 80 години събира, обогатява, попълва, записва и систематизира огромния народен опит в областта на природолечението. Той е събрал повече от 10 000 изпитани рецепти. През 1931г. е издал книгата „Практически съвети за правилно лекуване по метода на Луи Куне”, а малко по-късно – „Наръчник по природно лекуване и живеене” в 3 тома. През 1977г. е отпечатал тритомния труд „Българска народна медицина, природолечение и природосъобразен живот” под редакцията на проф. Ст. Тодоров. През 1980г. Международната организация за психотронни проучвания с център Люксембург удостоява Петър Димков с диплома за дейността и трудовете му, които представляват ценен принос в областта на природо-лечението, а през 1981г. Държавният съвет на НРБ го награждава д орден „Кирил и Методий” за изключителния му принос за събиране и съхранение на опита на народната медицина.
  През всичките трудни период от историята на нашия народ билколечението и народната медицина са имали своето значимо място. Те са били винаги ценни помощници на нашите хайдути, бунтовници и въстаници и на нашите войници по време на война.

Петър Димков (1886-1981)
Текстът е изваден от книгата "Природна аптека", автори д-р Димитър Памуков и проф. Христо Ахтарджиев ЗЕМИЗДАТ 1981

Няма коментари:

Публикуване на коментар